Gândurile Automate

Mintea este terenul unde se duc luptele devenirii sau ale căderilor noastre. Scriptura ne spune să fim transformați prin înnoirea minții noastre și să facem rob ascultării de Christos orice gând; să răsturnăm orice întăritură mentală ce ne face robi unei vieți falimentare. Nu doar simbolurile mentale (imagini, cuvinte, reprezentări) evidente ale păcatelor sunt întărituri, ci chiar modalități de gândire defectuoasă, pe care nu le sesizăm, datorită modului automat în care acestea se declanșează. Mai jos lista cu aceste gânduri automate:

1. Gândirea de tip totul sau nimic/ gândirea în alb-negru
Aceast mod de gândire presupune o perspectivă în alb-negru asupra lucrurilor (în termeni extremi). Aceasta înseamnă că situaţiile sau circumstanţele sunt interpretate ca fiind bune sau rele, pozitive sau negative. Nu există cale de mijloc. Exemplu: “Viaţa mea a fost minunată înainte să fiu diagnosticat cu depresie, dar acum nu mai aştept nimic.”

2. Suprageneralizarea
Acest tip de gândire presupune acordarea unei importanţe exagerate unei singure experienţe negative, până la un punct în care acea experienţă negativă este interpretată ca un semn pentru un şir nesfârşit de evenimente negative care vor surveni în viitorul apropiat. Exempu: “Dacă ieri m-am simţit obosit, cu siguranţă mă voi simţi obosit pe tot parcursul tratamentului şi probabil şi după aceea”.

3. Filtrul mental
Acest tip de gândire presupune alegerea unui singur detaliu negativ dintr-o experienţă negativă trecută şi apoi insistarea pe această caracteristică. Cu alte cuvinte, ignori contextul general şi „filtrezi” orice alt aspect pozitiv al evenimentului. Exemplu: “Mă tem să nu fiu nevoit(ă) să merg la spital. Deşi îmi face plăcere să socializez cu alţi pacienţi depresivi şi chiar dacă asistentele sunt atât de drăguţe şi amabile, nu-mi place să fiu tratat(ă) în spital”.

4. Citirea minţii
Această eroare se referă la pretenţia de a şti ce gândesc şi simt ceilalţi oameni, precum şi motivul pentru care aceştia se comportă ca atare chiar fără a-i întreba. Exemplu: “Ştiu că familia şi prietenii mei mă consideră inutil, acum că am depresie”.

5. Catastrofarea – Amplificarea exagerată a evenimentelor
Această eroare de gândire implică exagerarea importanţei lucrurilor, în special a situaţiilor negative. Se face un mare caz dintr-o singură experienţă negativă. Exemplu: “M-am simţit oribil după şedinţa de ieri. Acesta este cu siguranţă un semn că starea mea se înrăutăţeşte. Nu- mi voi reveni niciodată din accastă tulburare”.

6. Minimizarea părţilor pozitive
Eroarea aceasta implică ignorarea sau minimizarea punctelor forte ale dumneavoastră, ale altor persoane sau ale unui eveniment sau situaţie pe care aţi experimentat-o. Exemplu: “Nu-i mare lucru că am reuşit să pregătesc o masă delicioasă familiei mele aseară. La urma urmei, este responsabilitatea mea să mă asigur că familia mea este bine hrănită şi că îşi savurează masa indiferent de cât de rău mă simt eu”.

7. Personalizarea
Eroarea constă în asumarea unei responsabilităţi sau în învinuirea de sine nejustificatâ ca urmare a unei experienţe negative asupra căreia, de cele mai multe ori, nu avem control. Exemplu: Fiul meu şi-a picat examenul la matematică deoarece eu n-am avut suficient timp să-l ajut, fiind prea deprimat(ă)”.

8. Formularea de concluzii pripite
Accastă eroare se referă la luarea unei decizii sau la interpretarea unei situaţii într-o manieră negativă, pe baza unor fapte nesigure, tranzitorii sau chiar când dovezile susţin concluzia opusă: Exemplu: Sora mea nu a luat legătura cu mine de peste o săptămână. Sigur am spus ceva care a supărat-o şi acum mă evită”.

9. Raţionamentul emoţional
Această eroare implică faptul că persoana se gândeşte că ceea ce simte (despre sine, ceilalţi şi situaţiile de viaţă) reflectă starea reală a lucrurilor. Adică, gândiţi/raţionaţi pe baza emoţiilor trăite. Exemplu: Acum că urmez un tratament pentru depresie, simt că sunt o povară imensă pentru familia mea. Dacă cu simt acest lucru, cu siguranţă Ia fel simt şi partenerul şi copw mei. Cu certitudine sunt o povară pentru ei”.

10. Stilul de gândire absolutist: Afirmaţii de tip “trebuie”
Această eroare de gândire se referă la a avea păreri puternice despre cum ar trebui să se comporte ceilalţi. Când adresaţi aceste afirmaţii celorlalte persoane, tindeţi să resimţiţi emoţii negative puternice, cum ar fi furie, resentiment, frustrare şi enervare. Exemplu: ”Nu trebuie să las depresia să interfereze cu viata familia mele. De aceea, trebuie să mă asigur că stilul de viaţa al familiei nu este afectat de tratamentul meu.”

11. Etichetarea/ Etichetarea greşită
Acest tip de eroare implică o formă extremă de suprageneralizare. Tindeţi să puneţi o etichetă negativă atât dumneavoastră, cât şi celorlalţi pe baza unei experienţe negative. Exemplu (1): “Am depresie, sunt un “inadaptat” în societate”. Exemplu (2): “Vecinul meu a fost nepoliticos ieri fată de mine, este o persoană “urâcioasă””.

12. Învinuirea
Aceasta eroare implică auto-invinovăţirea pentru greşelile altora. In acelaşi timp, ceilalţi sunt acuzaţi că sunt răspunzători de necazurile şi eşecurile personale. Exemplu (1): “Nu m-aş simţi atât de obosit în timpul tratamentului dacă familia mea ar fi mai sensibilă la nevoile mele. Exemplu (2): „Fiul meu ar avea rezultate şcolare mai bune dacă eu nu aş avea depresie”.

sursa: Tratamentul depresiei prin psihoterapie cognitiv comportamentala (Daniel David)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.