Care este deosebirea dintre doliu și depresie ?

Doliul este o raportare la o pierdere. Prin această raportare, eu ajung să interiorizez pierderea, să o păstrez, totuși, în mine. Nu mă închid în fața ei. Astfel, această pierdere stimulează viața din mine, apar lacrimile, apare curgerea vieții prin mine, pe care eu o resimt. În doliu eu sunt impresionat de viață, viața mea aste atinsă și intră în curs, întră în dinamică. În depresie, din contră, se întâmplă exact contrariul: apare o încremenire, o împietrire, se pierde relația cu viața.

Deosebiri între depresie și doliu :

– Doliul: plâng după ceva; Depresia: o tulburare psihică;
– Doliul: proces activ, prelucrarea unei pierderi; Depresia: o stare afectivă pasivă, sunt paralizat;
– Doliul: capacitatea de a iubi, de a se bucura sunt păstrate; Depresia: aceste capacități nu sunt păstrate;
– Doliul: activitatea, munca poate fi desfășurată; Depresia: capacitatea de muncă este mult scăzută;
– Doliul: pacientul trăiește sentimente clocotitoare, convulsive, crize de plâns; Depresia: insensibilitate. Pe depresiv parcă nu-l mai mișcă nimic. Nici de plâns nu poate plânge;
– Doliul: gândurile sunt îndreptate spre ceea ce a fost pierdut; Depresia: gândurile se învârt în jurul propriei sfârșeli, vinovății, cedări: ruminații ideative;
– Doliul: consolare. Îmi cade bine când mă mângâie cineva; Depresia: nu mă mișcă nimic, sunt paralizat.

