Cum ajută „expertul” din noi ?

Suportul prin intermediul propriilor „dioptrii”

Când o persoană, pe care avem şansa să o cunoaştem, traversează o situaţie dificilă, unii dintre noi simt imboldul să o ajute. Dacă situaţia lui sau a ei se potriveşte cu cea prin care am trecut noi alaltăieri sau în în urma cu 6 luni, atunci faţa ni se luminează de bucurie. Cu un entuziasm neinhibat îi aducem la cunoştinţă interlocutorului că avem soluţia la problemă. După ce turuim vreo 15-30 minute cu mici pauze de respiraţie sacadată aşteptăm recompensa pe faţa celuilalt. Dar cum celălalt încă păstrează privirea pierdută şi un mare nod în gât, noi sesizăm starea de penibil în care ne aflăm.

Numai că o altă stare dă năvală în ungherele inimii şi simţim cum căldura sângelui ne inflamează pieptul şi braţele. Pompa cu adrenalină este activată automat şi muşchii, ca la o comandă promptă încep să se umfle. Un suflu îşi face simţită prezenţa parcă din centrul fiinţei noastre şi moara de măcinat gânduri sare direct în viteza a VI-a:

  • „Nerecunoscătorul !”, şoptim noi printre dinţi. „Adică îmi pierd timpul de pomană cu unul care nici măcar nu realizează că eu i-am dat soluţia pentru greaua lui problemă?”;
  • „Păi dacă nici când e căzut în groapă nu se agaţă de funia pe care eu i-am aruncat-o, atunci îşi merită soarta.”;
  • „Vaai, grea e recunoştinţa asta. Decât să se salveze prin metoda mea brevetată pe atâtea şi atâtea cazuri, mai bine se preface că nu înţelege, ca să nu rămână îndatorat.”

Şi gândurile pot curge la nesfârşit prin malaxorul creierului nostru. Ceea ce nu înţelege (şi poate nici nu are cum) expertul din fiecare dintre noi este că lumea se vede diferit din spatele ochilor celuilalt. Cuvintele evocă imagini asemănătoare pentru fiecare dintre noi, dar felul în care le percepem şi contextele diferă întotdeauna. Ştim sau nu, contextul stabileşte înţelesul. Decât să mă arunc cu repeziciunea unui sprinter care fură startul, mai bine aştept cu calm şi ASCULT tot ceea ce îmi spune celălalt. Apoi caut să ÎNŢELEG semnificaţia fiecărui lucru, obiect, emoţie, gând, acţiune a celuilalt, în contextul său. Aşa cum spunea filosoful Kirkegaard, nu poţi ajuta pe nimeni dacă nu faci eforturi să înţelegi modul în care acea persoană vede lumea.

Lasă un răspuns

