Raspunsuri la intrebarile ascultatorilor. Despre „criza varstei mijlocii”, petrecerea timpului de catre adolescenti pe internet, Supraeul, Constiinta etc. Doctor Andrei Patranca spune despre celalalt ca trebuie sa fie un interlocutor de nadejde, ca eu sa ma pot aprecia in mod corect prin el. Faptul de a obtine atentie din partea celuilalt are trei consecinte importante:

  • Atentia de sine: atentia primita din afara se va converti si va sta la baza propriei observatii/atentii de sine. Ceea ce ma conduce la o permanenta luare in consideratie a propriei persoane. A nu fi atenti la noi insine e un atribut al imaturitatii.
  • Identitate: apare identitatea prin intermediul respectarii granitelor si a recunoasterii autonomiei si particularitatilor persoanelor. Chiar daca suntem gemeni, mama ne acorda o atentie usor diferita, de unde se va naste imaginea mea de sine.
  • Constituirea Supraeului: prin identificari cu ceea ce este valoros la ceilalti.

Ce deosebire exista intre Supraeu si Constiinta?

Cand sunt copil si fac rau, ma tem de pedeapsa parintilor. Astfel, teama de pedeapsa care ar putea veni din afara mea se numeste supraeu. Cand eu insumi ma maturizez nu-mi mai este teama de ce va spune mama si tata cand fac raul, ci eu insumi ma simt rau, nelinistit, fara pace. Constiinta e o raportare la morala din interior. Supraeul e doar o teama de pedeapsa din afara.

