Ştiu că s-a mai scris pe acest subiect. Dar a şti nu este tot una cu a observa relaţiile dintre manipulatori şi manipulaţi. Şi a învăţa cât mai multe despre natura umană. Majoritatea site-urilor de ştiri online (chiar şi cele sportive) sunt într-o concurenţă acerbă pentru atragerea vizitatorilor. În funcţie de creşterea numărului de vizitatori tariful pentru spaţiul publicitar, alocat pe site, creşte la rându-i. Subiectele care “atrag” vizitatorii sunt arhicunoscute : sexul şi moartea. Şi corelatele acestora : incestul, divorţul, amantele, incinerarea, sinuciderea, accidentele rutiere, catastrofele naturale etc., etc.

Se pare că este în natura umană tendinţa, impulsul irezistibil de a merge spre tot ce ţine de moarte şi sex. Până şi un copil ştie lucrul acesta şi-l foloseşte pentru a atrage vizitatori pe site (trist, dar adevărat). Ce mă miră întotdeauna este faptul că manipulatul (-ţii) uită dintr-o dată că este victima şi are impresia că, de fapt, i se face un serviciu pe gratis. El nici nu concepe în acel moment că este “atras de pofta lui însuş şi momit”, că este pe cale să dezvolte patimi nesănătoase, un caracter dominat de fantezii şi că o să se aleagă cu o amprentă imagistică mentală care, de acum înainte, îi va reprezenta sexul opus drept un obiect sexual.

Totuşi, nu pot să nu mă amuz când realizez că şi manipulatorul devine manipulat atunci când postează imagini, articole, comentarii cu tematicile amintite. El nu este un robot în acţiune, ci un actor implicat în furnizarea unei poveşti de viaţă, a unei întâmplări “şocante”, pe care o prezintă selectiv, luând din eveniment acele părţi care sunt irezistibile pentru cititor. În încercarea sa de a trezi curiozitatea morbidă a cititorilor, manipulatul testează în primul rând pe propria-i persoană. Ca să tresară emoţional are nevoie de date picante şi nu de puţine ori apelează la imaginaţie, relatând şi ceea ce, de fapt, nu s-a întâmplat. Rezultă de aici o comunitate imensă de complăcuţi în emoţii şi plăceri primare infantile.

Unii, din această masă de oameni din ce în ce mai imensă, învaţă să schimbe rolurile, pentru a putea câştiga financiar. Creează la rândul lor site-uri cu “momeli”. Perpetum mobile.

Anunțuri