Eșecul – șansă prețioasă

Un eșec poate fi o oportunitate prețioasă pentru autocunoaștere, pentru dezvoltare personală privită din perspectiva axei Motivaţie (dorinţă, interes) → Scop.

Nu fac parte din categoria perfecţioniştilor tulburaţi de cea mai mică greşeală ori cuprinşi de sentimente acute de vinovăţie atunci când în ochii lor sunt nedesăvârşiţi. În schimb însă, nu-mi plac acele greşeli sau gafe care îmi blochează sau îmi încetinesc atingerea unui scop nobil. Profesorul Jeno Erzse spunea că acest tip de greşeli reprezintă „cheltuieli de şcolarizare”, ţinând cont că aproape întotdeauna există un preţ de plătit (relaţional, personal, material).

De ce este eşecul o oportunitate ? Deoarece el este contextul în care apărem aşa cum suntem: cu lacune de cunoaştere, minusuri caracteriale, tulburări emoţionale şi izbucniri temperamentale. Cu alte cuvinte limitaţi. Nu ne este de folos să ştim că suntem mărginiţi în anumite privinţe decât în măsura în care resimţim în mod profund că am fost foarte aproape de lucrul râvnit. Aproape că l-am atins, i-am simţit parfumul, gustul, i-am văzut strălucirea, am simţit că se merită să trăim şi dintr-o dată… Cum să nu-ţi fie ciudă când ai fost atât de aproape? Aţi avut vreodată sentimentul că v-aţi bătut joc de dumneavoastră? Cred că da, pentru că aud, nu de puţine ori, remarca : „Când mă păcăleşte (fraiereşte) altul, hai, treacă-meargă, dar când mă păcălesc eu…”.

Dacă v-aţi revoltat – ca şi mine – cu toată fiinţa dumneavoastră împotriva neatenţiei, grabei, colericismului, ignoranţei manifestate atunci eşecul este condiţia schimbării. Piloţii de încercare nu caută defecte la maşina pe care o conduc pentru a o ridiculiza, ci pentru a face maşina mai sigură, mai performantă, prin îndepărtarea cusururilor.

Aşadar, putem să facem ca acei oameni care au reuşit în viaţă. Au considerat eşecul ca o ocazie de a se dezvolta şi au perseverat în aceasta. După ce şi-au lins rănile, s-au întors cu calm să analizeze situaţia, au recunoscut problemele, apoi şi-au adaptat strategia în conformitate cu cerinţele situaţiei.

Lasă un răspuns

