Dezvoltarea gândirii

Deunăzi m-a întrebat cineva : „Ce să fac să fiu mai spontan în vorbire? Cum să fac rapid legătura între idei ?”

Mi-am adus aminte de un exercițiu pe care îl practicam când eram adolescent. Cred că mulţi dintre dumneavoastră îl ştiţi. Alegeam trei cuvinte fără legătură semantică și alcătuiam o frază scurtă cu înțeles. De exemplu seria de trei cuvinte ca cele de mai jos :

  • bujie,
  • ruj,
  • salamandră.

Cuvintele sunt din familii semantice diferite. Cum să fac o legătură între ele ca propoziția dezvoltată sau fraza să fie cu înţeles ? Am încercat şi a ieşit :

„Am scormonit după salamandră în pământul umed şi am dat peste o bujie şi un ruj”.

sau :

„Văzui în ochiul roşu – ca de ruj corai – al salamandrei o străfulgerare scurtă ca de bujie.

Eficienţa exerciţiului este dată de perseverenţă şi continuitate.

5 gânduri despre „Dezvoltarea gândirii

  1. Eu una, care despica firul în „paişpe„ 😆 , nu în patru, m-aş ´întreba : de ce aş scormoni după o salamandră? Ce aş face cu ea?
    Apoi: ce, Dumnezeu, caută un ruj alături de o bujie, în pământul umed?
    Accept orice explicaţie care are o logică!

    • Chiar asa, ce explicatie poate fi ? Astept sa dati drumul imaginatiei sa ne prezentati posibile explicatii. Doar dezvoltarea gandirii se numeste articolul, nu ? Facem asociatii acolo unde majoritatea nu vad o posibila legatura 🙂

  2. Cred ca exista o paleta foarte larga de exercitii, totul tine de creativitatea individuala. Cred ca spontaneitatea este si o chestiune de exercitiu, de sfera de activitate. Cand m-am adaptat vietii din UK, desi stapaneam f bine engleza dinainte, pentru a avea spontaneitate, fluenta, citeam foarte mult, memoram, tineam speach-uri de unul singur in fata oglinzii, sau imaginandu-mi ca sunt in sedinta si ma adresez celor din jur. Desigur mi-am folosit foarte mult imaginatia pentru a reproduce cu maxima precizie atmosfera de sedinta, aveam o perceptie foarte clara a cadrului. Am constatat ca in scurta vreme la sedinte aveam o dexteritate si o libertate de exprimare foarte buna comparativ cu alti straini care desi locuiesc in UK acasa vorbesc limba materna.

    Pe de alta parte sunt adeptul lucrului cu subconstientul, cred ca este cea mai eficienta si mai rapida modalitate de a schimba ceva(evident trebuie multe cunostiinte si experienta), restul tehnicilor mi se par lente, de bataie lunga si cu sanse mai mici de reusita.

      • Exista o paleta foarte larga de definitii, concepte, dezbateri pe marginea acestui aspect, totodata cred ca exista sanse foarte mari de a recrea scena polemicilor atunci cand se discuta acest subiect, in special daca cei care dezbat subiectul apartin unor scoli cu viziuni foarte diferite. Scolile clasice de psihologie considera subconstientul un domeniu tabu despre care se stiu extrem de putine lucruri, dar totodata este un domeniu care nu poate fi explorat. Alte scoli in schimb considera ca subconstientul poate fi explorat si au elaborat tehnici destul de ample in vederea acestui fapt. Cei care au studiat hipnoza, spre exemplu, au intrat mai profund in misterele acestui subiect. Amploarea pe care o poate lua un astfel de subiect ma determina sa ma rezum doar la atat 🙂

Lasă un răspuns

