Cum să ne apărăm de persoanele enervante – 3

Orice om, oricat de echilibrat si robust sufleteste ar fi, are cateva slabiciuni: amintiri neplacute, dorinte, pe care refuza sa le recunoasca fata de sine, indoiala de sine si predispozitie interiorizata la autocritica. Persoanele enervante tintesc la sigur catre astfel de „zone-problema”, zgandarindu-le. Crtiticul, de exemplu, reuseste sa produca indoiala de sine: „Oare cu ce am gresit? Am fost nedrept sau am uitat ceva? Poate ca totusi au dreptate, poate ca intr-adevar nu sunt destul de bun. Ceva trebuie sa fie…” si asa mai departe.

Un motiv pentru care induram adesea atat de rabdatori in imediata noastra apropiere persoane enervante este nevoia puternica de legatura si intimitate: nu ne putem alege colegii, vecinii etc., nici nu-i putem modela pe cei care abuzeaza de noi, folosindu-ne drept „pubele” sufletesti, sau care isi varsa complexele pe noi.

Totusi, nu trebuie sa ne lasam transformati in ostateci emotionali ai persoanelor enervante. Putem refuza rolul de obiect la care ne constrang pana sa ajungem sa cadem noi insine in manipularile si jocurile lor de putere.

Punctul de plecare al oricarei strategii de respingere si autoaparare este analiza dinamicii relatiei dintre noi si persoanele enervante: si-au asumat o suveranitate a sentimentelor si ne influenteaza prin faptul ca dicteaza climatul emotional al relatiei. Acum trebuie sa parasim defensiva si sa le spunem raspicat propriile necazuri, dezamagiri, dar si sentimentele noastre pozitive („Nu te las sa-mi strici buna dispozitie”). Continuă lectura

Răscumpăraţi vremea

Intelepciunea este o calitate rara. Una din manifestarile ei concrete este capacitatea de folosire judicioasa a timpului. Scriptura ne indeamna sa fim intelepti:

Luati seama deci sa umblati cu bagare de seama, nu ca niste neintelepti, ci ca niste intelepti. Rascumparati vremea caci zilele sunt rele (Efeseni 5:15–16)

Daca nu reusim sa gestionam corect timpul nostru, poate ar fi mai nimerit sa invatam cum se realizea acest lucru. Cateva reguli ajutatoare pentru folosirea judicioasa a timpului:

  • Precizeaza-ti scopul activitatii. Multi oameni isi consuma timpul si energia fara rost fiindca nu isi reprezinta clar ce vor sa faca. Precizeaza-ti scopul principal al activitatii pentru o zi, o saptamana si vei reusi sa realizezi mai mult decat faci de obicei.
  • Concentreaza-te asupra a ceea ce este principal. Noteaza-ti intr-un carnetel sarcinile ce le ai de rezolvat intr-o zi (sau o saptamana) in ordinea importantei lor. Fii perseverent in rezolvarea lor. Daca intr-o zi nu ai reusit sa faci tot ceea ce ti-ai propus, a doua zi sa incepi din nou cu ceea ce este mai important.
  • Invata sa fii hotarat. Nu amana treaba de la o ora la alta (de la o zi la alta). Renunta la preocuparile care nu iti aduc folos.
  • Fixeaza termene precise pentru indeplinirea sarcinilor. Ai grija ca termenele stabilite sa fie reale, in concordanta cu posibilitatile tale. In respectarea termenelor fixate fii necrutator fata de tine cum ai fi fata de altcineva care nu isi indeplineste sarcinile la timp.
  • Foloseste integral timpul. Fragmente mici de timp: de asteptare, in tramvai, mersul pe jos, etc. pot fi folosite pentru planificarea zilei; repetitia in gand a unei probleme, meditarea asupra a ceea ce urmeaza sa faci.
  • Apuca-te de lucru imediat. Nimeni in afara de tine nu te va ajuta sa te debarasezi de obiceiul de a taragana treaba. Incepe orice activitate imediat la orele pe care ti le-ai fixat.
  • Cheltuieste timpul liber cat mai rational. Poti economisi multe ore daca iti vei alege cu grija ocupatiile din timpul liber – emisiunile, filmele, cartile, etc.
  • Alterneaza activitatile. Daca ai lucrat stand jos, fa ceva stand in picioare, sau altceva care necesita miscare. Astfel vei invinge senzatia de oboseala si vei reusi sa realizezi mai mult.
  • Nu scapa din vedere nici lucrurile marunte. Inainte de a te apuca de lucrupregateste-ti de cu seara absolut tot ce vei avea nevoie.
  • Pentru fiecare activitate foloseste orele cele mai potrivitate. Invata in primul rand dimineata si nu te culca la ore tarzii.
  • Formeaza-ti obisnuinta de a face mintal un autoraport asupra modului in care ti-ai petrecut timpul.